Wednesday, January 6, 2010

OBSESS CANTIK??

OBSESS CANTIK??

Sememangnya tidak dapat dinafikan oleh manusia dan termasuk ana sendiri bahawa wanita adalah salah satu bukti kebesaran Allah yang terhebat di antara berjuta juta buktiNYA yang lain. Dalam membicarakan hal muslimah, ana yakin memang kita tidak akan terlepas dari topik istimewa ini, obsess cantik?..Siapa yang tidak ingin kelihatan cantik. Setiap manusia menyukai kecantikan dan keindahan, malah Allah SWT sendiri mengaitkan diriNYA dengan sifat cantik dan menyukai kecantikan. Tetapi, perlu diingat kerana sesungguhnya, kecantikan dalamanlah yang akan menyerlahkan kecantikan luaran...

Perintah Allah supaya kaum wanita menutup aurat ada salah satu hikmah supaya wanita lebih kelihatan cantik dan terjaga.. perumpamaannya adalah sgt simple..contohnya, jika kita ingin membeli jam dan terdapat dua pilihan jam yang sama. Yang membezakannya hanyalah 1 jam yang diletakkan begitu sahaja di luar dan satu lagi tersimpan rapi di dalam kotak..Yang mana satukah akan kita pilih? Cuba tanye diri kita. Dan ana sememangnya yakin tentu pilihan adalah jam di dalam kotak kerana jam tersebut tidak tercemar dari habuk2 yang berterbangan..bebas daripada disentuh oleh manusia yang lalu lalang.

Setiap yang difirmankan oleh Allah memang ada hikmahnya yang kita harus fikir..Firman Allah yang selanjutnya yang bermaksud:

“Wahai nabi. Suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu yang beriman supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya(semasa mereka keluar) ; Cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali(sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu”
(al-Ahzaab : 59)

Kita sepatutnya sangat bersyukur kerana Allah menujukan ayat ini khas untukmu wahai muslimah..tidak dinafikan memang kecantikan boleh diukur daripada sudut fizikal tetapi tiada gunanya mempunyai wajah cantik tapi hati yang berpenyakit kerana hati adalah tempat jatuhnya pandangan Allah. Dalam apa jua keadaan sekalipun ,utamakanlah pandangan Allah daripada pandangan manusia..
Sahabat2 muslimah, Rasulullah sentiasa mengajar kita agar sentiasa berdoa memohon agar dikurniakan akhlak yang indah dan mulia sama seperti Allah memperindahkan ciptaan diri dan jasad kita selaku manusia.

“Ya Allah sebagaimana Engkau memperindah kejadianku, perindahkanlah juga budi pekertiku......


Dan untuk akhirnya, kepada sahabat-sahabatku, ingatlah bahawa Islam tidak menggariskan bahawa nilaian manusia itu diukur dengan rupa paras, bukan juga pada pangkat dan harta, tetapi adalah melalui sekeping hati..Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi melihat kepada hati dan amalan kamu” (Riwayat Muslim)

No comments:

Post a Comment