Monday, December 21, 2009

Rehlah Bersulamkan Ukhwah



           Pada 16&17 Disember yang lepas, geng2 Fassma yang terdiri daripada 6 muslimat n 7 muslimin telah bercuti sambil bermesyuarat d HB Village, PCB. Antara ahli Fassma yg hadir adlh :
Muslimin : Ayeh, Azmi, Gowe, Nasa, Choy, Zulhelmi, dan ahli baru, Syahir.
Muslimat : Afifah, Ain, Hayana, Zaleha, Haziqah, Radiah.
                 Pada hari pertama, kami berkumpul d Stesen Bus KB dan bertolak ke resort. Lepas check in, kami solat berjemaah dan lunch. Selepas lunch, maka bermulalah aktiviti kami. LDK kami yg pertama ialah taaruf antara ahli. Setiap ahli dikehendaki melukis satu gambar objek yang mewakili diri mereka. Dengan Azmi sbg moderator, setiap dr kami memperkenalkan diri dan memberitahu burday date sahabat2 yg lain. Kami juga dikehendaki meneka gambar milik siapakah yg kita dpt. Gelagat sahabat2 sungguh melucukan, ditambah lagi dengan Syahir. Tak kering gusi dibuatnya.

read more to know more..


           Selepas solat Asar, kami bergerak ke pantai beramai2. Ayeh meminta muslimin n muslimat membina istana pasir yg paling dekat dgn pantai, paling kukuh dan satu lagi lupa plak. Letih kami mempertahankan istana kami drpd ombak yg ganas tu…rasanya pemenangnya ialah muslimat, dgn taktik rahsia kami ..hehe… kesimpulan dr aktiviti membina istana pasir ini ialah, dalam berdakwah, byk ujian yg bakal menimpa kita bila-bila masa shj, namun, yg akan kekal hanyalah yg paling tekad..di tgh2 perjalanan, pasti ramai yg akan tersungkur..utk terus kekal dan teguh, kita kenalah ada perancangan yg rapi…fhm mksud sy??














          
Pada malamnya, kami teruskan lagi LDK. Kali ni LDK lebih serius, utk membincangkan hal yg penting. Antara yg kami bincangkan adalah;
·         Perancangan Fassma pd tahun hadapan utk sekolah
·         Score card
·         Quranic Group
·         Etc
            Kerana masa tidak mencukupi, muslimat dikehendaki mbincangkan psl Score Card, Visi dan Misi FASSMA untuk  tahun hadapan sebelum tidur, manakala muslimin pula psl Tamrin Nuqaba’, Khemah Ibadat, Kem Kembara,dan juga Perlantikan PERSIS yg baru disekolah.
              Keesokan paginya, sblum sarapan, ada satu LDK yg mendebarkan kami. Setiap ahli akan mencabut nombornya, dan akan memberikan tazkirah berdasarkan tajuk yg dia dapat. Melalui LDK ni, dpt kita lihat bhw sahabat2 saya sungguh berpengetahuan luas dlm sgl bidang. Selepas sarapan, kami berkayak di tasik. Sunguh gembira sahabat2 main air…



           Selepas khidmat diri, kami meneruskan mesyuarat kami. Mesyuarat kali ni, kami membincangkan tentang perancangan Fassma di sekolah pada tahun hdpn iaitu; Tamrin Nuqaba’, Kem Kembara dan Pemilihan Persis baru. Setiap dari kami dibagikan kpd 3 grup utk mbincangkan dgn siyes perkara tsebut..selepas zuhur, kami cek in dan posing maut..setakat itu sajalah dulu..







 Wassalam..
.


No comments:

Post a Comment