Thursday, January 7, 2010

Hargailah dia....

HARGAILAH DIA.....

Assalamualaikum wbt...

Angin sejuk sepoi2 masuk ke bilik ana.. ana jenguk ke luar tingkap, nyamannya udara dan begitu indahnya ciptaan Allah. Terasa bertuahnya ana kerana dapat menikmati nikmat keindahan malam dan angin yang diciptakan ini.. Terase diri ini begitu kerdil. Teringat kembali kepada Firman Allah yang bermaksud:

“maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan”
(Ar-Rahmaan)

“Ya Allah, aku amat bersyukur kerana Engkau sentiasa menjagaku dan tidak putus2 memberi nikmat padaku. Terima kasih ya Allah, Engkau adalah sebaik2 penjagaku,”doa kutitipkan dalam hatiku...Wajah ma dan ayah terbayang2 di minda ana..tbe2 ana tringat kepada satu peristiwa..peristiwa ini terjadi ketika ana di hospital Bukit Mertajam Pulau PInang..semoga dari cerita ini kita akan lebih berfikir tentang ibu kita yang telah bersusah payah menjaga kita dari kecil hingga dewasa..Hargailah dia, ibu kita....

Ada patient kat luar, yang nie kecemasan.. itulah kata seorang staff dari bahagian emergency. Ini bermaksud pesakit tersebut baru dimasukkan ke hospital. Tanpa membuang masa , ana dan seorang sahabat segera bangun dari kerusi.Terus kami menolak katil ke dalam bilik x-ray..seorang nenek yang sngat tue sedang terbaring dengan mata terpejam. Rasa simpati yang menggunung terus menusuk hati ana. Apabila kulihat pada borang nenek tersebut, tertulis umurnya yang sudah menjangkau hampir 86 tahun..

Disebabkan patient tersebut kelihatan seperti sngt uzur, juru xray yang membuat projection tersebut. Ana serta sahabt sekadar membantu..Tolong tinggikan sikit kaki patient nie, kita nak ambil x-ray pada bahagian pelvis. Ketika ana cuba mengangkat kakinya sedikit, die tbe2 mengerang kesakitan. Walaupun simpati, ana terpaksa berbuat demikian..Dalam hati ana terdetik, mane anak2 nenek ini. Mengikut kebiasaan, pesakit tua akan ditemani oleh anak2 mereka..

Ketika itu juga, kami terpaksa menahan satu bau yang sangat menusuk hidung.. rupa-rupanya katil tersebut telah basah . Dari situ ana sudah dapat agak. Semakin simpati terhadapnya. Sementara menunggu gambar x-ray diproses, patient tersebut tidak dibenarkan keluar sehingga imagenya keluar dan dipastikan ok. Ketika itu ana melihat bibir nenek tersebut bergerak2. Segera ana dekatkan telinga dekat dengan pipinya..

“sejuk, sejuk”

Segera ana selimutkan badannya. Dengan keadaan katil yang sudah basah, tentulah nenek tersebut berasa sejuk..ana amati wajah nenek.. entah apa yang berada di pikirannya.. ana berjalan untuk melihat , ada atau tidak anaknya di luar. Tapi yang ana lihat, cuma patient yang sedang menunggu giliran dan beberapa orang staff emergency yang sedang duduk. Tidak lama kemudian, juru x-ray tersebut memanggil kami dan nenek tua itu dibawa keluar dari bilik x-ray.

Terkejut ana bila melihat gambar x-ray nenek tersebut. Patutlah dia mengerang kesakitan ketika ana mengangkat kakinya. Dari image pada bahagian pinggangnya(pelvis), acetabulum dan femoral head, nenek tersebut telah berlaku dislocation yang sangat teruk. Dan pada bahagian tulang paha juga telah berlaku closed fracture@patah. Menurut juru x-ray tersebut, jika dilihat pada dislocation & fracture pada tulang nenek itu, keadaan ini sebenarnya bukan terjadi pada hari ini atau kelmarin. Yang menjadi persoalannya, kenapa nenek tersebut baru dihantar ke hospital..kenapa tiada siapa yang menemaninya sedangkan dia baru dihantar ke hospital...Tiada siapa yang tahu.

Bukan bermaksud untuk memburukkan siapa2 kerana ana tahu kita tidak boleh berburuk sangka dengan sesiapa. Ana teringat Firman Allah SWT yang bermaksud:

“wahai orang-orang yang briman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di natara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. .....”
( Al-Hujurat :12)


Cume ana terfikir, sebenarnya ada pengajaran yang kita boleh ambil iktibar daripada cerita ini. kita seharusnya sangat prihatin dengan orang2 yang kita sayang seperti ibu kita. Kalau dahulu, ibu kita sanggup berjaga malam untuk menjaga kita semasa sakit. Menemani kita setiap masa agar kita tidak berseorangan. Sentiasa memeriksa lampin agar kita sentiasa selesa dan tidak kesejukan. Namun, berapa ramaikah anak-anak yang mampu berbuat demikian kembali jika ibu mereka sendiri pula yang sakit. Berapa ramaikah yang sanggup mengambil cuti untuk menjaga ibu yang sakit. Persoalan inilah yang kita harus selalu tanya dan selalu muhasabah diri kita. Hargailah ibu kita sementara mereka masih bersama kita. Hargailah dia dan gembirakanlah hatinya sentiasa. Semoga Allah sentiasa melindungi, merahmati dan memblas jasa ibu..

No comments:

Post a Comment