Friday, June 4, 2010

Air Batu Campur

Salam. Kali ni kami nak kongsi satu info 'sihat' berkenaan AIS. Tak sah minum air tanpa ais tapi tahukan anda bahwa ais tidak elok untuk kesihatan? Jadi, elakkan minum ais untuk kesihatan berpanjangan, kerana Allah suka kepada hambaNya yang kuat.

Antara disadvantages ais:

  • Meningkatkan kemungkinan mendapat paru-paru berair.

    Cuba perhatikan permukaan luar gelas yang ada ais di dalamnya. Terdapat titisan air di luarnya kan? Begitulah akan terjadi dalam badan kita. Apabila kita minum minuman berais, saluran esophagus dan alveolus berhampiran menjadi sejuk. Akibatnya, udara di sekeliling esophagus dan alveolus akan terkondensasi menjadi titisan air. Air akan mulai terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses ini berterusan (terus menerus minum minuman berais), semakin banyak air yang terkumpul didalam alveolus dan melimpah ke alveolus yang lain. Ingat, alveolus tu sangat sangat kecil! Apabila air semakin banyak, proses 'diffussion of CO2 and O2' menjadi less efficient. Akibatnya, mudah semput bila bersukan.


     

  • Makanan susah hadam terutamanya makanan berminyak dan merosakkan perjalanan usus.

    Ais membekukan makanan berminyak, dan akan memperlahankan penghadaman. Lebih banyak tenaga digunakan untuk menghadamkan makanan. Jadi, anda akan jadi lagi kuat makan. Lama-kelamaan, lemak yang yang tak hadam akan terkumpul di dalam usus.


     

  • Merosakkan pembuluh darah dan Kemungkinan mendapat serangn jantung.

    Tidak diketahui prosesnya. Pembuluh darah yang rosak menyebab serang sakit jantung (rosak saluran darah di jantung), dan mungkin lebih teruk iaitu stroke (rosak saluran darah di bahagian otak). Ketahuilah bahawa 60% pesakit jantung tidak bangun selepas tidur! Stroke menyebabkan separuh atau keseluruhan badan lumpuh jika ajal belum tiba @ kematian!


     

  • Mengemukkan.

    Lemak tidak hadam dan terkumpul dalam badan. Blood cholesterol level akan naik. Consequentnya, darah tinggi, sakit jantung, atherochlorosis, dan menggemukkan.


     

  • Jangkitan kuman dalam usus.

    Berkemungkinan ais yang dijual dibuat dengan air yang belum dimasak, terutamanya ais yang berketul besar (untuk letak kat ikan kat pasar). Air tidak seperti makanan, ia terus ke perut (stomach). Terlalu banyak kuman boleh menyebabkan cirit-birit dan menyebabkan anda terpaksa makan ubat Pil Chi Kit Tech Aun. J

Note kaki: Kesan mungkin lebih teruk / kurang teruk pada individu yang lain. Untuk maklumat lanjut, layarilah buku teks medic.

P/S : paru-paru berair juga boleh disebabkan mandi lewat malam. Proses yang sama berlaku di alveolus. Jadi, jangan mandi lewat malam!

No comments:

Post a Comment