Saturday, November 28, 2009

Kenapa begini, bukan begitu??

Salam, lbih kurang dua bulan lepas saya ada ke rumah kawan saya di Kajang, just nak beraya la katakana. Dari Shah Alam, saya dan tiga lagi kawan saya terpaksa mengambil tren komuter yang penuh sesak dengan orang ramai ke KL Sentral,kemudian menukar haluan ke Seremban.

Jam sekarang 8.40 pagi. And once again komuter yang dijadualkan tiba 8.10 pagi baru jer tiba. Aishh..biasalah tu, komuter kan, selalu je delayed, nak kata jalan jam, impossible. Tapi walau macammana pon, saya tetap bersyukur masih diberi nafas untuk menaikki tren, it's a big nikmat rite?

Nak dijadikan cerita/mmg kebetulannya, saya dapat tempat kat tepi sorang pak cik ni. Tak berani pon nak tengok tepi. Hairan jgak, naper hari nie tibe2 jer dapat tempat, salunya 2 jam nek ktm, 2 jamlah berdiri. Hari ni mungkin da hikmahnya..

[Kring2..kring2] – bunyi telepon pak cik tu..

Assalamualaikum………..blabla..bla(isi pbualan dirahsiakan demi privacy pak cik tu)

Di akhir perbualannya,

Waalaikummusalam.. [ hanset diletak]

Aik, Islam upenyer pak cik nie..tak tahu, soory la pak cik ek.. [ bisik hati kecilku]


Saya memberanikan diri tengok tepi. Laa, mamak upenyer pak cik nie..[ pinta hati kecilku lagi – mcm dlm filem lak]. Mesti mamak Muslim ni..

Saya terus mngelamun dalam ktm. Tibe2 teringatkan exam bio esoknya, terus saya keluarkan bio note dari dalam beg. 'Heart and Its Coordination'. Begitulah tajuknya..

Treng teng teng….

Taking medicine?

Not really, baru wat A-level..

Where?

UiTM jer, around Shah Alam.

Oo, bagus2. Teruskan usaha. Anak saudara pak cik…………bla..bla..bla..

Bla…bla..bla…

[sesi ice breaking dgn pak cik tu blangsung lebih kurang 4.35 minit dan dsambung dengan LDK lain pula].Rakan-rakanku yang len terpinga2 tengok saya bgitu khusyuk bbual dgn pak cik tu. Tetiba jerr..

Pak cik dah peluk Islam almost 4 years..

Saya terdiam. Nak bertanya, tp tak tahu macam mana. Erm, akhirnya diberanikan diri n Tanya gak..

Erm, macam mana ek pak cik masuk Islam.? [begitu selamba rock aku tanya].

Pak cik tu terdiam….aku lagi terdiam..

Many people ask me the same question. Maybe this is hidayah from Allah swt[aku menganguk]..Actually, I dah attracted to this religion since I was in secondary school. But the condition at that time tak membenarkan..all my frens are Malays and Islam..but now not all Malay are Islam, rite..[aku angguk jer]. But, TAK DA SAPE AJAK SAYA MASUK ISLAM..

Bicaranya teratur,

Saya paling suka dengar azan..azan buat saya rasa tenang..walaupun di sekolah mengengah saya x faham pon azan tu, tapi saya tetap suka. Saya dah travel banyak Negara, n sumer azan sama all around the world, that's what makes me more attracted to Islam tapi saya hairan knp ada jga orang Islam yg x suka dengar azan..

Pernah tu, kat sebuah kg, bila bilal nak azan jer, dtg sorang laki dari blkang.."woih, ko gila ke ah?? Teriak2 macam org gila!" Marah lelaki 2..Bilal 2 pulak slamba rock je, "Gila agaknya org ni.."..Lelaki yg x dkenali 2 pon p dkat ngan bilal azan n hempas2 mic sumer2..hbs pecah2 sumer..

Tu orang Islam sndri, bkn org kafir..kata pak cik tu..

Saya mengeleng2kan kepala..Saya hanya mmbiarkan dirinya shj bcakap..

Dulu saya kerja kat tut tut (privacy) kat Kelantan. Tapi saya pon bhenti lepas 6 bulan tak dibayar gaji..then, I become a tuition lecture in Selangor. [Punyer la pnjang tp x citer ag sal camner msuk Islam kan, tp sabar2..ini adlh citer btol n tak dibuat]. One day, saya p mngajar mcm biasa. Balik dr mngajar, saya basuh dan sidai baju. Badan terasa letih n then saya terlelap. Dalam tidur, saya tmimipikan seorang lelaki tua pakai jubah putih, tp muka x nmpak plak..mcm bsinar2..(cam lam filem 2)..

Tersedar je dr tidur, sy trus nak cr JAIS ke ape ke..call org ni, call org nie, akhirnya jmpa jgak pjabatnya..saya pon ckp kat pgawai tu saya nak masuk Islam..

Awak nak kawen ke?

Ishh, tak lah. Masuk Islam tak smestinya nak kawen kan?

Sejak tu, bmulalah khidupan pak cik sbgai sorg Islam. Semenjak pak cik memeluk Islam 4 tahun yang lalu, alhamdullilah pak cik dah Berjaya mengIslam 8 orang yang lain..[saya terkedu..8???!!]. then, saya jd pndakwah bebas under tut tut..

.


Sambungnya lagi, " Kita supposedly byk bfikir dan mmerhatikan alam, brulah kita akan merasai kewujudan Allah swt..

Cuba tengok pokok d seberang sana tu..[smbil tunjuk sbtg pokok kat luar ktm]..Kenapa Allah swt menciptakan pokok tu di sbrg sana, dan bukan di sbrg sini? Sbb mungkin itulah yang terbaik bg poko tu.. cuba perhatikan diri kita

..

(science discussion)

..

[ting tong!! Stesen Angkasapuri!] – bunyi announcement kat lam Ktm, mnandakan satu stsen je lagi tinggal..3 mnt lg smpailah KL Sentral. Ini juga mnandakan bhw dah lbh 30 mnt kami bsembang..

Pak cik nak turun kat mane?

KL Sentral..

Ooh, samalah kita..

Ni no. pak cik, laud a pape nak tnya, just call me, k.

Insya Allah..


[ting tong!! Stesen Pertukaran KL Sentral!] – announcement lg..

Assalamualaikum pak cik..

Waalaikummussalam..


.::Ini adlh cerita sbnar dan mngikut penceritaan pencerita..rasanya kwn2 msti dah bleh fikir pngajaran dr citer ni kan?::.

1. keep thinking, n that's makes u close to Allah swt.

2. muhasabah diri - - apa yg tlah dilakukan in this 2 decades (me!)? bandingkan dgn pak cik td..

Wassalam..





3 comments:

  1. its just like fake story...........dlm keadaan kl skrang amt pyh utk brtgur sapa ..nmpk mcm msing2 wt keje sndiri....... hopeflly ill able to undrgo wht u hav faced smeday.

    ReplyDelete
  2. tq 4 da comment, anonymous..ya, it just like a fake story, n usually when i'm in ktm, i don't talk to da stranger..but 'pak cik' in da story in very frenly, so i didn't feel malu to talk wif him..

    but, may i know who is this?

    ReplyDelete
  3. who am i doesnt mtter.....go3 oligo coco

    ReplyDelete